وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

زمانی که تعداد زیادی دستگاه را به سوئیچ ، سرور و یا تجهیزات شبکه ی دیگر متصل کنیم ، با حجم وسیعی از کابل های شبکه روبرو می شویم که کار مدیریت کابل ها و سیستم ها را سخت می کند . پچ پنل یکی از تجهیزات شبکه است که این امکان را فراهم می آورد تا به جای اینکه سیستم های درون شبکه به طور مستقیم به دستگاه های انتهایی شبکه مانند سوییچ یا روتر متصل شوند ، ابتدا از طریق کابل شبکه وارد پچ پنل شوند و سپس توسط پچ کورد به دستگاه های انتهایی متصل شوند .

پچ پنل چیست ؟ پچ پنل Cat6

به طور کلی پچ پنل ها فراهم سازی امکان مدیریت متمرکز سبب تسهیل در فرآیندهای مدیریت شبکه می شوند . هم چنین در صورت استفاده از این قطعه عیب یابی شبکه آسان تر شده و مشکلات در مدت زمان کمتری حل می شوند .

 

ساختار پچ پنل

پچ پنل از تعدادی پورت برای اتصال و مدیریت کابل های مسی و فیبرنوری تشکیل شده است . پچ پنل ها از دو قسمت کلی تشکیل شده اند که یکی از آنها فریم پچ پنل یا همان بدنه ی اصلی و دیگری کیستون است . در برخی مدل های پچ پنل کیستون ها به صورت از پیش نصب شده بر روی آن قرار گرفته اند و دیگر نیازی به خرید جداگانه کیستون نیست .

 

پچ پنل چیست ؟ پچ پنل لگراند

 

انواع پچ پنل

پچ پنل ها را می توان با سه ویژگی دسته بندی کرد ;

1- بر اساس استاندارد Cat

پچ پنل ها همانند دیگر تجهیزات شبکه از استاندارد رده بندی سرعت پشتیبانی می کنند و شما در بازار انواع مختلفی از پچ پنل های Cat5e ، Cat6 و دیگر رده بندی ها را مشاهده خواهید کرد . همانطور که در دیگر مقالات اشاره شد در اینجا هم ذکر این نکته ضروری است که پچ پنل های شبکه باید هماهنگ با استاندارد دیگر تجهیزات باشد ، برای مثال اگر در شبکه از کابل شبکه Cat7 استفاده کنید و پچ پنل Cat5e خریداری کنید ، شما بخش عمده ای از عملکرد کابل شبکه Cat7 را از دست می دهید .

2- ماژولار بودن یا نبودن

یکی از مهم ترین ویژگی پچ پنل ها ماژولار بودن آنها است . ماژولار بودن این امکان را فراهم می آورد تا از کیستون های مختلف در پچ پنل استفاده شود و در صورت خرابی یکی از کیستون ها نیاز به تعویض کل پچ پنل نباشد و فقط کیستون خراب تعویض شود . در صورتی که در پچ پنل غیر ماژولار یکی از کیستون ها خراب شود و شما به آن پورت نیاز داشته باشید مجبور به تعویض کل پچ پنل هستید .

3- تعداد پورت

تعداد پورت ها یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید یک پچ پنل است و معمولا در تعداد 16 ، 24 و 48 پورتی در بازار مشاهده می شوند . البته دیدن پچ پنل های 32 پورت و دیگر پچ پنل های غیر استاندارد عجیب نیست اما پچ پنل های 16 ، 24 و 48 پورتی بیشترین استفاده را در شبکه ها دارند .

منبع : پچ پنل چیست؟ ( نت ران )

  • ۹۸/۰۵/۱۶
  • علی حریرساز

تجهیزات شبکه

پچ پنل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی