وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

واژه هایی نظیر FTP ،UTP و SFTP و دیگر واژه ها همگی به نوع شیلد و محافظ کابل شبکه اشاره می‌کنند. محافظ ( شیلد ) در کابل شبکه به منظور حفاظت کابل از تهدیدات خارجی مانند تداخل برق استفاده می‌شود. هم چنین مانع از نویز و تداخل امواج الکترومغناطیسی (EMI) در انواع کابل شبکه می‌شود. اولین بار کابل های شیلد دار در محیط هایی نظیر کارخانه ها و مناطق دارای تجهیزات زیاد الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه کابل های شیلد دار تقریباً در همه مکان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از دلایل آن را می‌توان قیمت مناسب نسبت به ویژگی های مورد ارائه دانست. در این مقاله به بررسی معانی واژه های نام برده که توسط ISO/IEC 11801:200 تعریف شده‌اند می‌پردازیم و تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP را بررسی خواهیم کرد.

1- (F/UTP (FTP:

کابل F/UTP بسیار شبیه به کابل UTP است با این تفاوت که در زیر روکش این کابل یک محافظ آلومینیومی ( فویل ) به کار رفته است که هر 4 زوج سیم مسی را در بر می‌گیرد. نام دیگر این کابل شبکه FTP است. استفاده از کابل های F/UTP معمولاً در استاندارد 10GBaseT رایج است.

 

2- S/UTP:

کابل S/UTP از یک محافظ بافته شده ( braid screen ) به دور خود بهره می‌برد و هیچگونه فویلی ندارد. وظیفه اصلی محافظ بافته شده ( به اختصار: شیلد ) محافظت کابل از تداخل الکترو مغناطیسی است. کابل های S/UTP به نام STP هم شناخته می‌شوند اما باید دقت داشت که فقط این کابل با این اسم شناخته نمی‌شود و دیگر کابل های لیست هم ممکن است با نام STP نامگذاری شوند.

 

3- SF/UTP:

کابل SF/UTP همانطور که از اسم آن مشخص و هر دو حرف S و F در ابتدای آن آمده است، دارای فویل و شیلد بافته شده به دور کل کابل است. در هنگام خرید ممکن است این کابل را با نام STP یا SFTP نامگذاری کنند.

4- S/FTP:

کابل شبکه SFTP از یک شیلد بافته شده به دور کل کابل به منظور کاهش اثرات نویز و تداخل الکترومغناطیسی و 4 فویل که به دور هر زوج سیم پیچیده‌اند، تشکیل شده است. وجود فویل به دور هر زوج سیم باعث می‌شود تا تداخل سیگنال (به خصوص از طرف سایر زوج ها) در کابل به حداقل خود برسد.

5- F/FTP:

در کابل F/FTP هم به دور کابل اصلی و هم به دور هر زوج سیم، یک فویل کشیده شده است. استفاده از این نوع کابل معمولا در استاندارد 10GBaseT رایج است.

6- U/FTP:

در این نوع کابل هر 4 زوج سیم مسی دارای محافظ فویل هستند اما خود کابل شبکه از هیچ شیلدی بهره نمی‌برد. استفاده از این نوع کابل در استاندارد 10GBaseT به خوبی جواب می‌دهد و با خیال راحت می‌توانید برای شبکه ی خود از این نوع کابل استفاده کنید.

 

7- U/UTP:

کابل شبکه U/UTP ارزان ترین کابل در میان کابل های شبکه به شمار می‌رود چرا که در آن از هیچ‌گونه محافظی استفاده نشده است به همین دلیل برای شبکه های ساده مناسب است که دیتاهای منتقل شده از اهمیت بالایی برخوردار نیستند.

دسته بندی کابل شبکه

8- SF/FTP:

آخرین گزینه ی لیست مربوط به گران ترین نوع کابل شبکه است چرا که یک محافظ بافته شده و یک فویل به دور کابل و یک فویل به ازای هر زوج سیم دارد. از این نوع کابل با توجه به قیمت و ویژگی ها در شبکه های حساس و سطح بالا استفاده می‌شود.

 

 

شباهت و تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP:

  • هر دو کابل شبکه از نوع شیلد دار هستند.
  • در هر دوی آن ها، هیچ گونه شیلدی دور تک تک زوج ها قرار ندارد.
  • بر روی کابل FTP یک فویل کلی پیچیده شده ولی در کابل SFTP علاوه بر فویل یک شیلد بافته شده نیز به دور زوج ها قرار دارد.
  • کابل شبکه SFTP مقاومت بیشتری در برابر نویز و تداخل الکترومغناطیسی دارد.
  • کابل SFTP مقاومت فیزیکی بیشتری دارد اما کابل FTP انعطاف پذیر تر است.
  • کابل شبکه SFTP گران تر است.

کابل های شبکه FTP و SFTP جز کابل های شبکه با کیفیت اما گران بازار محسوب می شوند و معمولا کابل های شبکه Cat6 به بالا به این صورت ساخته می شوند. البته کابل های شبکه Cat5e نیز گاهی اوقات به صورت شیلد دار ساخته می شوند.

منبع : نت ران

  • ۹۸/۰۵/۲۳
  • علی حریرساز

کابل شبکه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی