وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

CAT6 یا Category6 یک استاندارد کابل اترنت است که توسط اتحادیه صنعت ارتباط از راه دور و اتحادیه صنایع الکترونیکی (EIA/TIA) معرفی شده است. CAT6 نسل ششم از زوج کابل های اترنت بهم تابیده شده است که در شبکه های خانگی و اداری مورد استفاده قرار می گیرد. کابل هایCAT6 با استانداردهای نسل های قبلی خود یعنی کابل های CAT5 و CAT5e سازگار است.

کابل CAT6 چگونه کار می کند؟

کابل های CAT6 داده های گیگابیت اترنت را به میزان یک گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند. هر کابل CAT6 می تواند امکان برقراری ارتباط هایی تا فاصله 50 متر (164 فوت) و تا سرعت 10 گیگابیت اترنت فراهم کند.

کابل CAT6 دربردانده 4 جفت سیم مسی است و از همه این جفت سیم ها برای ارائه بهترین عملکرد خود استفاده می کند. این جفت سیم ها به رنگ های آبی- سفیدآبی، نارنجی- سفیدنارنجی، سبز- سفیدسبز، قهوه ای- سفیدقهوه ای که در آن ها دو رشته سیم وظیفه ارسال اطلاعات، دو رشته سیم نیز وظیفه دریافت اطلاعات و چهار رشته بعدی فقط نقش نویزگیری را ایفا می کنند.

واقعیت های اساسی دیگر در مورد کابل CAT6:

• در انتهای کابل های CAT6، کانکتورهای RJ-45 قرار می گیرد (مانند نسل های قبلی کابل های اترنت)
• نسخه ارتقایافته از CAT6 که CAT6a نامیده می شود تا سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کند.
• بر روی این پوشش این کابل ها عبارت CAT6 پرینت شده است.

 

آن چه که باید در مورد کابل شبکه CAT6 بدانید

 

CAT6 در برابر CAT6a:

استاندارد کابل Category 6 Augmented (Cat6A) به این منظور تولید شد تا تا عملکرد CAT6 را برای کابل های اترنت ارتقا دهد. استفاده از CAT6A انتقال داده با سرعت 10گیگابیت اترنت را با استفاده از یک کابل تا مسافت 100 متری (یعنی دو برابر کابل CAT6) می رساند. با توجه به عملکرد بهتر کابل های CAT6A، این کابل ها نسبت به کابل های CAT6 قیمت بیشتری دارند و از نظر اندازه کمی ضخیم تر هستند ولی به انتهای آن ها کانکتورهای RJ-45 وصل می شود.

CAT6 در برابر CAT5e:

تاریخچه طراحی کابل برای شبکه های اترنت منجر به 2 تلاش جداگانه برای بهتر کردن نسل قبلی کابل ها یعنی استاندارد CAT5 شد. یکی از این تلاش ها در نهایت به استاندارد CAT6 رسید. تلاش دیگر Category 5 enhanced (CAT5e) بود که پیشتر استانداردسازی شده بود. CAT5e برخی از پیشرفت های تکنیکی ای که برای CAT6 اعمال شده بود را در اختیار نداشت ولی عملیات نصب گیگابیت اترنت را با هزینه کمتری انجام می داد.

مانند CAT6، CAT5e هم برای رسیدن به نرخ داده مورد نیاز، از 4 جفت سیم استفاده می کرد. بر خلاف کارایی بالاتر ایجاد شده در CAT5e، حداکثر طول مجاز در این سیم نسبت به CAT5 افزایش نداشته است و همان 100 متر (90 متر سیم مستقیم، به همراه دو کابل 5 متر اضافه در ابتدا و انتها) باقی مانده است.

منبع : هزارسو

  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • علی حریرساز

تجهیزات شبکه

نظرات (۲)

خرید سرور اچ پی با گارانتی معتبر از مستر شبکه بزرگترین فروشگاه اینترنتی تجهیز شبکه در ایران

خرید سوئیچ سیسکو از مستر شبکه بزرگترین فروشگاه تجهیزات شبکه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی