وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

معرفی خواص قهوه

تمامی افراد با این سناریو روبرو شدند، یعنی باید تا پاسی از شب بیدار باشند و برای راه‎حل آن به قهوه پناه می‎برند. قهوه را به عنوان یک ضد خواب می‎شناسند ولی بیدار نگه داشتن فرد تنها خواص قهوه نیست. در این مطلب قصد داریم تعدادی از خواص بینظیر قهوه را با یکدیگر بررسی کنیم.

اگر بخواهیم از فواید قهوه برای شما صحبت کنیم ، قطعا در یک صفحه و چند کلمه نمیگنجد و خواص قهوه بسیار بیشمار است ولی به برخی از خواص قهوه در این مقاله اشاره کرده ایم . پس با ما همراه باشید تا در ادامه با فواید قهوه بیشتر آشنا شویم.

قهوه مانند یک نوشابه انرژی ‎زا است!

قهوه با احساس خستگی مبارزه می‎کند و باعث افزایش سطح هشیاری بدن می‎شود. علت آن وجود ماده محرک کافئین است که جزو مرسوم ‎ترین مواد روان‎ گردان دنیا به شمار می‎رود.

بعد از نوشیدن قهوه این ماده وارد جریان خون می‎شود و تحت کنترل مغز به سیستم اعصاب مرکزی می‎رسد. در آن جا کافئین به جنگ آدنوزین که دلیل اصلی احساس خستگی و خواب ‎آلودگی است می‎رود و جلوی فعالیت آن را می‎گیرد.

کافئین سطح تولید نوراپی‎نفرین و دوپامین را بالا می‎برد که نقش مورد اول حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و عملکرد دوپامین بالا بردن سطح توانایی، انرژی و لذت است.

خواص و فواید قهوه

علاوه بر این آزمایش‎ های کنترل شده روی نمونه‎ های انسانی مشخص می‎کند، فواید قهوه جنبه‎ های گوناگون عملکرد مغز را بهتر می‎کند از جمله زمان واکنش و عملکرد شناختی.

با قهوه به جنگ چربی ‎ها بروید!

باید بگوییم تمامی مکمل ‎های چربی ‎سوزی بازار کافئین دارند. علت آن به اثبات خاصیت چربی‎ سوزی کافئین بر می ‎گردد. در واقع تحقیقات نشان داده است این ماده سوخت و ساز بدن را 3 تا 11 درصد افزایش می‎دهد. البته با مصرف طولانی‎ مدت قهوه احتمالا این اثر آن کم می‎شود.

کافئین قهوه عملکرد فیزیکی را بهبود می ‎بخشد

کافئین با تحریک سیستم عصبی سیگنال‎ های تجزیه چربی را به سلول‎ ها ارسال می‎کند. اما از طرفی سطح آدرنالین خون را افزایش می‎دهد تا بدن نسبت به استرس‎ های فیزیک و احساسی پاسخ نشان دهد.

در نتیجه جای تعجب ندارد که کافئین قهوه عملکرد فیزیکی انسان را به طور متوسط 11 تا 12 درصد افزایش دهد. پس بهتر است پیش از خروج از منزل و آغاز کار، یک فنجان قهوه غلیظ آماده کنید!

کافئین حاوی مواد غذایی ضروری است

خواص قهوه محدود به نکات بالا نیست. این نوشیدنی سیاه رنگ خاص دیگری دارد از جمله مواد مغذی که در دانه‎ های قهوه پیدا می‎شوند و در نوشیدنی نهایی نیز وجود دارند.

تحقیقات نشان داده است یک فنجان قهوه مواد مغذی زیر را دارد:

  • ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)
  • پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵)
  • منگنز و پتاسیم
  • منیزیوم و نیاسین (ویتامین ‌ب۳)

فواید قهوه برای پیشگیری از دیابت و بیماری های افسردگی

نوشیدن قهوه و فواید قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‎دهد

دیابت نوع 2 یکی از بیماری ‎های جدی و گسترده است که تقریبا 300 میلیون نفر در دنیا را اسیر خود کرده است. در این نوع دیابت، تولید انسولین در بدن یا به اندازه کافی نیست یا بدن نمی ‎تواند از انسولین تولیدی استفاده کند. در نتیجه قند خون به سلول ‎های بدن نمی‎رسد و نتیجه آن نارسایی بدن است.

خواص قهوه

مطالعاتی که انجام شده است مشخص می‎کند افرادی که قهوه می‎نوشند کمتر مبتلا به دیابت نوع 2 می‎شود. در واقع خطر ابتلا به این بیماری در این دسته از افراد 23 تا 40 درصد کمتر است.

مجموع نتایج 18 تحقیق نشان می‎دهد نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه ریسک ابتدا به دیابت نوع 2 را بین 2 تا 7 درصد می‎کند.

با نوشیدن و خواص قهوه با افسردگی خداحافظی کنید

افسردگی یکی از مشکلات شایع قرن بیست و یکم و بسیار جدی است. نتیجه این اختلال روحی افت کیفیت زندگی افراد است و آمار نشان می‎دهد به عنوان مثال 4.1 درصد جمعیت آمریکا افسردگی شدید دارند.

مطالعات دانشگاه هاروارد در سال 2011 نشان داده است احتمال افسردگی در خانم‎هایی که روزانه 4 فنجان قهوه یا بیشتر می‎خورند 20 درصد کمتر می‎شود. خواص قهوه با انواع افسردگی مبارزه می کند.

داده‎های یک تحقیق دیگر که 208424 نفر در آن شرکت کردند، مشخص شد افرادی که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه می‎نوشند، 53 درصد کمتر به فکر خودکشی می‎افتند.

خواص و فواید قهوه

کافئین خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‎ دهد

پارکینسون بعد از آلزایمر دومین بیماری رایج در رابطه با عملکرد مغز است. علت شکل ‎گیری این بیماری مرگ سلول‎ های تولیدکننده دوپامین (یکی از ناقل‎ های عصبی) است. بیماری پارکینسون مانند آلزایمر هیچ درمان ثابت شده ‎ای ندارد تا اهمیت پیشگیری آن بسیار زیاد باشد.

تحقیقات نشان داده است مصرف قهوه و کافئین موجود در آن می‎تواند 32 تا 60 درصد خبر ابتلا به این بیماری را کم کند.

ظاهرا خود کافئین چنین اثری را به وجود می ‎آورد. بنابراین افرادی که قهوه بدون کافئین می‎خورند از خواص مهم آن بی ‎بهره می‎شوند.

قهوه محافظ انسان در برابر آلزایمر و زوال عقل است

بدون شک آلزایمر بیماری محبوب هیچ فردی نیست و رایج ‎ترین اختلال عملکرد مغزی در دنیا و علت اصلی زوال عقل محسوب می‎شود.

اغلب اوقات بالا رفتن سن بیشتر از 65 سال احتمال این بیماری را افزایش می‎دهد. متاسفانه مانند پارکینسون داروی ثابت شده ‎ای برای درمان آلزایمر وجود ندارد. ولی پزشکان برای پیشگیری آن راه ‎های زیادی را پیشنهاد می‎کنند مانند تغذیه سالم، ورزش و حالا تحقیقات نشان می‎دهد قهوه نیز می‎تواند در این زمینه معجزه کند.

مطالعات نشان می‎دهد افرادی که منظم قهوه می‎نوشند 65 درصد کمتر در مقایسه با سایرین آلزایمر می‎گیرند.

کافئین ظاهرا سپر دفاعی کبد است

کبد بدون شک یکی از مهمترین اندام انسان است و عملکرد بسیار گسترده و مهمی در بدن دارد. انواع بیماری‎ ها مانند هپاتیت و چرب بودن کپد، روی این عضو مهم تاثیر قابل توجهی می ‎گذارند که نتیجه آن شکل‎ گیری حالتی در کبد به اسم سیروز کبدی است. در این بیماری کبد به علت عفونت مزمن، فرسوده می‎شود. همانطور که گفتیم یکی دیگر از فواید و خواص قهوه مبارزه با بیماری های کبدی می باشد.

تحقیقات نشان می‎دهد خواص قهوه قادر به محافظت از کبد در برابر سیروز کبدی است. افرادی که روزانه 4 یا بیشتر از 4 فنجان قهوه می‎نوشند، 80 درصد کمتر مبتلا به این بیماری می‎شود.

با قهوه خط ابتلا به سرطان را کاهش دهید

سرطان یکی از بیماری ‎های کشنده در دنیا است که علت اصلی آن تکثیر و رشد کنترل نشده سلول‎ ها در بدن انسان است. قهوه ظاهرا می‎تواند مانند یک سد دفاعی در برابر سرطان‎ های مختلف از جمله کبد و روده بزرگ عمل کند. سرطان کبد و روده بزرگ به ترتیب رتبه ‎های سوم و چهارم دلایل عمده مرگ در دنیا را در اختیار دارند.

تحقیقات نشان می‎دهد مصرف قهوه 40 درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را در افراد کاهش می‎دهد. علاوه بر این در یک مطالعه روی 489706 نفر مشخص شد احتمال ابتدا به سرطان روده بزرگ در افرادی که روزانه 4 یا 5 فنجان قهوه خوردند، 15 درصد کمتر می‎شود.

منبع : نومینا

  • ۹۸/۰۸/۱۲
  • علی حریرساز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی