وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

در دنیای میزبانی وب به طور کلی با ۳ مفهوم اساسی هاست اشتراکی ، سرور مجازی و سرور اختصاصی سر و کار داریم. اگر قصد راه اندازی وب سایت دارید یا صاحب سایتی هستید که می‌خواهید هاستینگ خود را تغییر دهید، این مقاله را کامل مطالعه کنید. ما هر سه نوع سروریس را معرفی می‌کنیم و مزایا و معایب هر کدام را با هم مقایسه می‌کنیم.

میزبانی سایت یک بخش مهم در مدیریت سایت است. فرض کنید اگر هاستینگ شما سهل انگاری کرده و سایت شما چند ساعت از دسترس خارج شود.چقدر می‌تواند تاثیر منفی در کسب و کارتان داشته باشد. یا اگر یک سری امکانات پایه، مثل بکاپ خودکار را نداشته باشد ممکن است خودتان بکاپی نگرفته باشید و اطلاعات سایتتان از بستر اینترنت محو شود. یا اگر سرعت هاست پایین باشد و سرور به خوبی عمل نکند، ممکن است ترافیک زیادی از دست بدهید.


هاست (Host) چیست؟

هاست به معنای فضا است. شرکت هاستینگ مقداری از فضای ذخیره سازی کامپیوتر خود را در اختیار شما می‌گذارد تا فایلهای سایتتان را آنجا قرار دهید. کامپیوترهای هاستینگ معمولا سیتسم های قدرتمندی هستند و نرم افزارهای مخصوصی مثل وب سرور، سیستم عامل سرور و … روی آنها نصب می‌شود تا در نقش یک سرور ظاهر شوند.

در فضای ذخیره سازی سرور که معمولا یک هارد SSD است، فایل های مربوط به سایت آپلود شده و در دنیای اینترنت قابل دسترس می‌شود. حالا هر کسی که سایت هدف را باز کند، یک درخواست به سرور آن سایت می‌فرستد. سرور آن را پردازش کرده و سایت در مرورگر باز می‌شود.

هاست اشتراکی چیست؟

 

هاست اشتراکی چیست؟

 

ساده‌ترین و ارزان‌ترین سرویس میزبانی وب، هاست اشتراکی یا Shared Hosting است. با نگاه به اسم آن، متوجه می‌شوید که چطور کار می‌کند. شرکت سرویس دهنده یک سرور را به چند بخش تقسیم کرده و هر بخش را در اختیار یک سایت قرار می‌دهد. ممکن است روی یک سرور ۱۰۰ سایت به طور مشترک قرار بگیرند.

هر سایت مقدار مشخصی از منابع سرور را در اختیار دارد. منظور از منابع CPU، Ram، هارد دیسک و … هستند. اگر شما بیشتر از مقداری که سرویستان مشخص کرده استفاده کنید ممکن است سایتتان از دسترس خارج شود. همچنین عملکرد هر سایت روی سایتهای همسایه هم تاثیرگذار است. مثلا اگر سایت A روی یک سرور باشد و ترافیک زیادی داشته باشد، ممکن است سایت B روی همان سرور دچار مشکل شود. به خاطر همین اگر بیشتر از منابع ذکر شده در پلن خود استفاده کنید، شرکت ارائه دهنده شما را محدود یا Limit می‌کند.

مزایا و معایب هاست اشتراکی

مزیت اصلی هاست اشتراکی ارزان بودن آن نسبت به سرور مجازی و سرور اختصاصی است. شما با مبلغ کمی می‌توانید صاحب یک هاست شوید و سایت خود را روی آن هاست Lunch کنید. مهم ترین نقطه ضعف این سرویس محدودیت منابع سخت‌افزاری است. یعنی اگر ترافیک سایت شما از حد معمول بالاتر برود، هاست اشتراکی تقریبا بی‌فایده است و سایت شما مرتب از دسترس خارج می‌شود. اینجاست که باید پلن خود را ارتقاء دهید.

هاست اشتراکی بیشتر به درد سایتهای تازه تاسیس می‌خورد. چون ترافیک کمی دارند و سخت افزار محدود کارشان را راه می‌اندازد. از طرفی چون آینده سایت و موفق شدن آن مشخص نیست، نیازی به ریسک ندارند و لازم نیست هزینه سنگینی پرداخت کنند.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا vps چیست؟

 

VPS از Virtual Private Server گرفته شده و بیشتر به عنوان سرور مجازی شناخته می‌شود. سرور مجازی ترکیبی از هاست اشتراکی و سرور اختصاصی است. در این سرویس با تکنولوژی مجازی سازی، سرور به چندین VPS تقسیم شده که هر بخش در یک محیط ایزوله قرار می‌گیرد. هر کابر می‌تواند در محیط خود آزادی عمل داشته و تغییراتی ایجاد کند.

مزایا و معایب سرور مجازی

سرور مجازی مثل هاست اشتراکی دارای منابع سخت افزاری محدود است، یعنی مقدار مشخصی از سرور اصلی در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. اما بر خلاف هاست اشتراکی، مدیر سایت دسترسی ریشه یا Root داشته و می‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد. مثلا سیستم عامل را تغییر دهد یا نرم افزارهای مدنظرش را نصب کند.

سرور مجازی بر خلاف هاست اشتراکی در یک محیط امن و ایزوله قرار دارد. یعنی عملکرد سایتهای همسایه تاثیری روی کار شما ندارند. امنیت VPS نسبت به هاست اشتراکی بالاتر است. هزینه سرور مجازی از هاست اشتراکی بیشتر است که با در نظر گرفتن امکاناتش چندان غیرمنطقی نیست. همینطور نسبت به سرور اختصاصی ارزان‌تر است.

سرور مجازی بیشتر به درد کسانی می‌خورد که هنوز آنقدر ترافیک ندارند که سرور اختصاصی بخرند. پس در هزینه صرفه جویی کرده و از این سرویس استفاده می‌کنند.

سرور اختصاصی چیست؟

 

سرور اختصاصی چیست؟

 

دیتاسنترها تعداد زیادی سرور را در خود جای می‌دهند. با خرید این سرویس، یک سرور از دیتاسنتر به طور کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد. هزینه سرور اختصاصی نسبتا سنگین است و در عوض، مزایای زیادی نسبت به هاست اشتراکی و سرور مجازی دارد.

مزایا و معایب سرور اختصاصی

فضای ذخیره سازی و پهنای باند در این سرویس بسیار بالا است. سرور در اختیار شماست و با توجه به نیازهای خود می‌توانید آن را پیکربندی کنید و هر نرم افزاری که لازم داشتید نصب کنید. امنیت این نوع سرویس در صورت پیکربندی درست بسیار عالی است. هیچ سایت همسایه‌ای وجود ندارد و تمام منابع سرور به طور نامحدود در اختیار شماست.

سرور اختصاصی برای هر کسی مناسب نیست و باید با توجه به نیاز خود آن را تهیه کنید،با خرید ناآگاهانه ممکن است فقط پولتان را دور بریزید و بسیاری از امکانات سرور به دردتان نخورد. سایتهای بزرگ با ترافیک بالا، بازی‌های آنلاین، کسانی که نیاز به ابزارهای خاص دارند، کسانی که نیاز به کانفیگ اختصاصی سرور دارند مشتریان این نوع سرویس هستند.

  • ۹۸/۰۵/۰۲
  • علی حریرساز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی