وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

ترانکینگ یک سیستم کابل کشی سازمان یافته است که بیشتر در مراکز اداری و صنعتی مورد استفاده قرار می کیرد. اگر قصد سیم کشی اداره یا سازمان خود را دارید و به دنبال مزایایی چون ماژولار بودن، محافظت از کابل ها، افزایش ایمنی و امکان توسعه سیستم کابل کشی خود هستید، ترانکینگ بهترین گزینه موجود است. نوع ترانکینگ ها به تناسب مکان استفاده از آن ها و استانداردهای شرکت تولیدکننده ترانکینگ متفاوت است. همین امر انتخاب یک ترانکینگ مناسب و سازگار با ساختمان مورد نظر شما را دشوار می کند. در این راهنمای خرید ترانکینگ قصد داریم در حد توان از این پیچیدگی ها بکاهیم و به شما در انتخاب یک ترانکینگ مناسب کمک کنیم.

 

برای انتخاب ترانکینگ مورد نظر خود به مواردی که در ادامه راهنمای خرید ترانکینگ ذکر خواهد شد دقت کنید.

 

1- آیا واقعاً به ترانکینگ نیاز دارید؟

در بسیاری از ساختمان ها می توان با استفاده از داکت ، سیم کشی ساختمان را انجام داد. اگر حجم کابل های شما پایین است، ویژگی هایی مانند ماژولار بودن، انعطاف پذیری، ایمنی و … برای شما مهم نیستند و قصد صرف هزینه های بیشتری را ندارید، می توانید از داکت ها استفاده کنید.

 

2- انتخاب نوع ترانکینگ: دفنی، دیواری یا ستونی

اگر تصمیم گرفته اید از ترانکینگ برای کابل کشی ساختمان خود استفاده کنید پس بهتر است که نوع ترانکینگ را متناسب با نیازهای شرکت یا اداره خود انتخاب کنید.

 

از پرکاربرد ترین نوع ترانکینگ می توان به ترانکینگ دیواری اشاره کرد. این نوع ترانکینگ در هر نوع فضای اداری و صنعتی قابل استفاده است اما بیشتر در اداره ها مورد استفاده قرار می گیرند و همان طور که از نام آن پیداست بر روی دیوارها نصب می شوند.

 

در فضاهای صنعتی بیشتر از ترانکینگ های دفنی استفاده می شود که به صورت تو کار و یا زیر کفی کاذب قرار می گیرد. این نوع ترانکینگ بیشتر مناسب کابل کشی برق فشار قوی و همچنین ساختمان هایی است که نمی خواهید سیستم کابل کشی آن ها در معرض دید باشد. ایجاد تغییر و توسعه این نوع ترانکینگ کمی دشوار است.

 

ترانکینگ ستونی در فضاهایی مانند اتاق های کنفرانس، همایش ها، محیط های آموزشی و فضاهای اداری کاربرد دارد و زیبایی خاصی به محیط می بخشد.

 

 

2- انتخاب سایز ترانکینگ مورد نیاز:

برای انتخاب سایز مناسب ترانکینگ ابتدا باید حجم کابل کشی خود را مشخص کنیم. برای این کار حداکثر کابل ها و سیم های عبوری خود را در نظر بگیرید، سطح مقطع هر کدام را حساب کرده و مجموع سطح مقطع ها را به دست آورید. بهتر است ترانکینگی را انتخاب کنید که حجم کابل کشی آن بیش از دو برابر مقدار فوق باشد. حجم کابل کشی هر ترانکینگ در کاتالوگ آن مشخص شده است.

 

ترانکینگ ها معمولاً در سایز های 80*50، 50*105، 50*150 و 50*195 میلی متر موجود هستند. ترانکینگ ها دارای پارتیشن هستند که مسیر عبور سیم های برق، کابل های شبکه و… را از هم جدا می کند. استفاده از پارتیشن باعث می شود که سیم ها و کابل ها (به خصوص سیم های برق) تداخل الکترومغناطیسی و نویز ایجاد نکنند و بر روی هم تأثیر منفی نداشته باشند. اگر چند گروه کابل دارید که می خواهید مسیر آن ها از هم جدا باشد باید از ترانکینگی با پارتیشن بیشتر و در نتیجه حجم بیشتر استفاده کنید.

 

ترانکینگ های 50*80، 50*105، 50*150 و 50*195 میلی متری به ترتیب دارای 1، 2، 3 و 5 پارتیشن هستند.

 

سایز 50*195 تنها توسط شرکت لگراند فرانسه تولید می شود اما سایر سایزها تقریباً توسط تمامی برندهای خارجی و ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

3- درب نرم یا درب سخت؟

ترانکینگ ها دارای دو نوع درب نرم و سخت هستند. جدا کردن و نصب درب نرم نسبت به درب های سخت بسیار ساده تر است و حتی در صورت جدا شدن‌های مکرر نیز فرم خود را حفظ می کنند. درب های نرم انعطاف پذیری بالایی دارند و به راحتی از بدنه ترانک جدا می شوند، همچنین در گوشه ها و زوایا زیبایی بیشتری به ترانکینگ می دهند. بنابراین اگر کابل کشی خود را زیاد تغییر می دهید و نیاز دارید مرتباً کابل ها را بازبینی کنید بهتر است از درب های نرم استفاده کنید.

 

درب ها معمولاً در سایز های استاندارد 65 و 85 میلی متری عرضه می شوند.

 

شرکت لگراند فرانسه تمامی ترانکینگ های خود را با درب نرم عرضه می کند. شرکت های ایرانی سوپیتا و البرز هم ترانکینگ های 50*105 خود را با درب نرم عرضه می کنند. البرز اولین شرکت ایرانی است که ترانکینگ با درب نرم را تولید کرد، همچنین شرکت سوپیتا تنها شرکت ایرانی است که ترانکینگ درب نرم را در رنگ طرح چوب ارائه می کند.

 

4- متعلقات ترانکینگ:

هر ترانکینگ دارای اجزا و متعلقاتی است که به نصب بهتر آن ها در محیط های مختلف و زیبایی آن ها کمک می کند. از جمله این متعلقات می توان به زوایای داخلی، خارجی و تخت، مسدودکننده، قطعه اتصال و … اشاره کرد. هر کدام از این متعلقات به منظور خاصی استفاده می شوند، به طور مثال از زوایا برای نصب ترانکینگ در گوشه ها استفاده می شود.

 

عرضه متعلقات ترانکینگ توسط تولید کننده ها عامل مهمی در انتخاب است. شرکت لگراند از متعلقات خاصی برخوردار است و با سایر برند ها تفاوت دارد. متعلقات این برند کوچک و جمع و جور هستند و زیبایی خاصی به ترانکینگ می بخشند.

 

نوع کادر ماژول هم مهم است، در صورتی که نیاز به تعداد زیادی پریز برق، شبکه و … دارید انتخاب ترانکینگ هایی که دارای کادر 6 ماژول و 8 ماژول هستند منطقی تر است.

 

برای برخی از ترانکینگ ها مانند ترانکینگ 50*80 دانوب، با وجود مزیت عدم نیاز به کادر ماژول، هیچ گونه متعلقاتی طراحی نشده است. به جز این مورد تقریباً برای تمام ترانکینگ های معمول متعلقاتی طراحی شده است.

 

 

5- برندهای موجود در بازار ایران:

از جمله برندهای خارجی تولیدکننده ترانکینگ که در بازار ایران حضور دارند می توان به لگراند فرانسه، اشنایدر فرانسه و PKS ترکیه اشاره کرد. شرکت PKS ترانکینگ های خود را تحت لیسانس اشنایدر تولید می کنند. شرکت های لگراند و اشنایدر جز برندهای معتبر در سطوح جهانی هستند و از برندهای تعیین کننده در حوزه تجهیزات الکترونیکی و تجهیزات شبکه هستند.

 

از جمله شرکت های ایرانی حاضر در بازار ترانکینگ ایران می توان به سوپیتا، البرز و دانوب اشاره کرد. سوپیتا و البرز ترانکینگ های خود را مانند ترانکینگ های لگراند طراحی می کنند که سایز 50*105 آن ها با درب نرم تولید می شوند. ترانکینگ های دانوب –حتی متعلقات آن – دقیقاً مانند ترانکینگ های شرکت اشنایدر  تولید می شوند. می توان گفت که ترانکینگ های شرکت های ایرانی از کیفیت و تنوع قابل قبولی برخوردار هستند.

 

 

 

قیمت ترانکینگ:

در مورد قیمت ترانکینگ ها می توان به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

قیمت ترانکینگ های خارجی بسیار بیشتر از برندهای ایرانی است، اما کیفیت ساخت این ترانکینگ ها بهتر از برندهای ایرانی است. برای مقایسه قیمت هر شاخه دو متری ترانکینگ لگراند 4 تا 5 برابر ترانکینگ های سوپیتا است.

در میان ترانکینگ های ایرانی ترانک سوپیتا از پایین ترین قیمت ها برخوردار هستند. اما کیفیت PVC استفاده شده در ترانکینگ هایی چون دانوب بهتر است.

ترانکینگ های با درب نرم از قیمت بالاتری نسبت به ترانکینگ های با درب سخت برخوردار هستند.

هر چه سایز ترانکینگ ها بیشتر باشد هزینه خرید هر متر از آن نیز بیشتر می شود.

زوایا و متعلقات هر ترانکینگ باید به صورت جداگانه خریداری شوند. بنابراین در محاسبات خود قیمت این متعلقات را هم در نظر بگیرید.

نتیجه گیری:

پیشنهاد ما این است که قبل از اقدام به خرید ترانکینگ، نیاز واقعی مرکز اداری یا صنعتی خود را تشخیص دهید. با شناخت نیازهای واقعی اداره یا شرکت خود می توانید از هزینه های اضافی خرید ترانکینگ و کابل کشی بکاهید. بسیاری از سازمان ها بدون اطلاع از انواع ترانکینگ و صرف هزینه های غیرضروری منابع سازمان خود را هدر می دهند. شما می توانید با انجام چند محاسبه ساده به راحتی سایز ترانکینگ مورد نیاز خود را مشخص کنید و از خرید سایزهای بزرگ تر – در حالی که نیازی با آن ندارید- اجتناب کنید.

 

ضمن این که توسعه شرکت خود در آینده را هم مدنظر قرار دهید. اگر در آینده حجم کابل کشی شرکت شما بیشتر خواهد شد یا بخش هایی از شرکت شما تغییر خواهد کرد، از ترانکینگ های با سایز بزرگتر استفاده کنید. همچنین اگر محیط شرکت شما صنعتی و خشن است، مبحث ایمنی را جدی بگیرید، خرید ترانکینگ های ضدآب و ضد حریق را هم پیشنهاد می کنیم.

 

در راهنمای خرید ترانکینگ به انواع ترانکینگ و پارامترهای مهم در انتخاب ترانکینگ پرداخته شده است.

  • ۹۸/۰۵/۰۵
  • علی حریرساز

ترانک سوپیتا

ترانکینگ

داکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی