وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم با رک شبکه و اهمیت آن آشنا شده و انواع رک شبکه (دیواری و ایستاده) را بررسی کنیم.

رک شبکه چیست؟

یک شبکه محلی یا LAN از تجهیزات شبکه گوناگونی چون سوییچ ، روتر، سرور، پچ پنل، کابل های شبکه، مودم و … تشکیل شده است. تمام این تجهیزات در رک شبکه قرار می‌گیرند و همگی در یک مکان نگه داری می‌شوند. تجهیزات شبکه از اندازه استانداردی برخوردار هستند تا بتوانند درون رک شبکه (که آن هم از این استاندارد ها پیروی می‌کند) قرار گیرند.

 

رک شبکه چیست؟

 

عرض یک رک (و تجهیزات شبکه استاندارد) معمولاً 19 اینچ است و به گونه ای ساخته شده‌اند که بتوانند تجهیزات با سایز استاندارد را در خود جای دهند. البته این بدان معنا نیست که تجهیزات با سایزهای دیگر نمی‌توانند درون رک قرار گیرند، بلکه برای قرار دادن آن‌ها نیز راه‌حل هایی پیش بینی شده است. همچنین تجهیزات شبکه دارای ارتفاع‌های استانداردی هستند که به آن‌ها یونیت Unit گفته می‌شود. هر یونیت برابر 1.7 اینچ یا 4.4 سانتی متر است.

1 یونیت = 1.7 اینچ = 4.4 سانتی‌متر

بنابراین به طور مثال یک سوییچ 2 یونیت ارتفاعی برابر 8.8 سانتی‌متر دارد. با دانستن مجموع ارتفاع های تجهیزات شبکه‌ای که می‌خواهیم درون رک قرار گیرند، می‌توانیم ارتفاع مورد نیاز رک شبکه را با واحد یونیت انتخاب کنیم.

عمق رک شبکه هم از دیگر ملاک های انتخاب رک است که دو عمق 45 و 60 سانتی متر از محبوب ترین سایز ها به شمار می‌آیند. در صورتی که نیاز به فضای بیشتری داشته باشید می‌توانید رک شبکه ای با عمق 80 و حتی عمق 100 سانتی متر را نیز خریداری نمایید.

 

 

اهمیت رک شبکه: چرا به رک شبکه نیاز داریم؟

رک شبکه یک عضو حیاتی و مهم در انواع شبکه ها (از خانگی گرفته تا شبکه های حرفه‌ای) و سیستم های کابل کشی سازمان یافته است.

 

اهمیت رک شبکه

  • رک شبکه به منظور نگه‌داری از تجهیزات شبکه به گونه‌ای ایمن، بهینه و منظم استفاده می‌شود.
  • بدون استفاده از رک و پچ پنل کابل کشی یک شبکه ممکن است به فاجعه ای تمام عیار ختم شود.
  • در صورت نگه‌داری تجهیزات در رک شبکه، فضای کمتری اشغال می‌شود که این امر در اداره ها و سازمان ها امر مهمی محسوب می‌شود.
  • رک شبکه باعث حفاظت فیزیکی و افزایش امنیت تجهیزات شبکه می‌شود، از سرقت آن‌ها جلوگیری کرده و دسترسی افراد متفرقه را به تجهیزات شبکه محدود می‌کند.
  • رک شبکه باعث افزایش طول عمر تجهیزات شبکه می‌شوند و آن‌ها را از تغییرات دما، رطوبت، فشار و ضربه حفظ می‌کند.
  • با استفاده از فن می‌توان هوای اطراف تجهیزات شبکه را به خوبی تهویه کرده و آن‌ها را خنک کرد.

انواع رک شبکه:

رک دیواری:

رک دیواری بیشتر در شبکه های خانگی یا در بخش های مختلف یک شبکه بزرگ به کار گرفته می‌شوند. از ویژگی های این نوع رک می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دارای سایزهای 65 یونیت، یونیت، 9 یونیت، 12 یونیت و 15 یونیت
  • درب رک دیواری می‌تواند شیشه ای، شیشه ای با زوار فلزی و یا شیشه ای با فریم فلزی باشد.
  • عمق رک های دیواری معمولاً 30، 40، 45 یا 60 سانتی‌متر است.
  • جنس بدنه این رک ها از استیل یا آلومینیوم است.
  • برخی از رک های دیواری دارای درهای جانبی هستند تا امکان دسترسی به تجهیزات شبکه آسان تر شود.
  • امکان نصب فن به منظور خنک‌سازی تجهیزات

رک شبکه چیست ؟ رک شبکه دیواری

رک های ایستاده:

رک ایستاده در دیتاسنترها یا شبکه هایی استفاده می‌شود که تعداد تجهیزات شبکه و حجم کابل کشی آن‌ها زیاد است. این رک ها با استفاده از چرخ بر روی زمین قرار می گیرند و معمولاً در همه طرف دارای درب هستند.

  • دارای سایزهای 24 یونیت، 30 یونیت، 36 یونیت، 42 یونیت، 45 یونیت و …
  • قابلیت جابجایی و چرخش 180 درجه با استفاده از چرخ ها
  • دارای درب جلوی شیشه ای و درب های جانبی (و گاهی درب پشتی)
  • امکان تحمل وزن زیاد تجهیزات شبکه
  • دارای عمق های 60 سانتی‌متر،80 سانتی‌متر، 100 سانتی‌متر و …
  • امکان نصب 1 تا 4 فن به منظور خنک سازی
  • امکان نصب پاور ماژول با پورت های زیاد

رک شبکه چیست ؟ - رک ایستاده

متعلقات رک شبکه:

یکی از مزایای رک، ماژولار بودن آن است و می‌توان بر حسب نیاز متعلقات گوناگونی را به آن افزود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. از جمله این متعلقات می‌توان به کیس رکمونت، سینی متحرک و ثابت، یونیت فن، پاور ماژول و … اشاره کرد که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

کیس رکمونت:

کیس رکمونت مانند کیس های معمولی است با این تفاوت که می‌توان آن‌ها در رک (ایستاده) نصب کرد. از کیس رکمونت به منظور ساخت سرورهای اختصاصی قابل نصب در رک استفاده می‌شود. این کیس ها در سایز های 3 یا 4 یونیت و با پاورهای تا 400 وات عرضه می‌شوند و می‌توانند انعطاف پذیری شبکه را افزایش دهند.

کیس رکمونت

فن رک:

در رک مکان هایی (روی سقف و کناره آن) برای نصب فن وجود دارد که می‌توان 1 تا 4 فن را بر روی آن‌ها نصب کرد. علاوه بر آن می‌توان از یونیت های فن برای افزودن تعداد بیشتری فن برای خنک‌سازی بهتر فضای رک استفاده کرد. هر یونیت فن (Fan Housing Unit) دارای 2، 4 یا 6 فن است که با ولتاژ 220 ولت کار می‌کنند.

یونیت فن رک شبکه

بلانک پنل:

بلانک پنل برای پوشش فضای خالی رک استفاده می‌شود تا خطر آسیب رسیدن به تجهیزات رک کاسته شود. از دیگر کابردهای بلانک پنل جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس شبکه است و جهت ایمنی بیشتر رک نصب می‌شود.

بلانک پنل رک شبکه

پاور ماژول:

رک های شبکه معمولاً شامل تعداد زیادی تجهیزات هستند که به انرژی الکتریسیته نیاز دارند. متصل کردن این تجهیزات به برق از بیرون رک کاری دشوار، غیر منطقی و پر هزینه است. به همین دلیل پاور ماژول ها درون رک قرار می‌گیرند تا همه تجهیزات درون رک به وسیله آن انرژی خود را تأمین کنند؛ به این ترتیب تنها یک کابل برق از رک خارج می‌شود.

پاور ماژول رک شبکه

سینی رک:

سینی رک به منظور قرار دادن تجهیزات مختلف بر روی آن‌ها و افزودن طبقات در رک نصب می‌شود. سینی یا طبقه رک در دو نوع ثابت و متحرک تولید می‌شود که می‌توانند یک یا دو یونیت را اشغال کنند.

سینی متحرک رک شبکه

از سایر متعلقات رک می‌توان به لایت پنل، LCD پنل، قفل ریتالی، چرخ رک و … اشاره کرد.

شرکت های سازنده رک:

برای خرید رک در ایران گزینه های زیادی پیش رو است و شرکت های زیادی اقدام به تولید آن می‌کنند. تمامی رک های موجود در بازار، در داخل کشور تولید می‌شود و هیچ گونه وارداتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. البته این بدین معنا نیست که رک های تولید داخل از کیفیت پایینی برخوردارند، شرکت های ایرانی در رقابت با هم توانسته اند محصولات خوبی را طراحی و تولید کنند.

رک HPA، رک HPI، پایا سیستم و متا الکترونیک از جمله تولیدکنندگان رک هستند که برای خرید محصولات آن‌ها می‌توانید از طریق فروشگاه نت ران اقدام نمایید.

منبع : رک شبکه چیست ( نت ران )

  • ۹۸/۰۵/۲۶
  • علی حریرساز

تجهیزات شبکه

رک شبکه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی