وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

شرکت سیسکو یکی از مشهورترین شرکت های پیشرو در حوزه ی IT و شبکه است که در سال 1984 در سانفرانسیسکو تاسیس شد . حوزه ی سوئیچ های شبکه از جمله حوزه هایی است که می توان سلطه ی سیسکو بر آن را مشاهده کرد که حجم عظیم سوئیچ های سیسکو در سراسر جهان و ارائه ی انواع سرویس ها از طرف این شرکت گواهی بر این ادعا است . در این مقاله ( راهنمای خرید سوییچ سیسکو ) به معرفی انواع رده های سوئیچ سیسکو و بررسی ویژگی های مهم آن ها می پردازیم .

انواع سوئیچ سیسکو

قبل از اینکه به صورت مفصل وارد بحث سوئیچ های سیسکو شویم باید توجه داشته باشید که این شرکت برای هر شرایط و استفاده ای ، یک نوع سوئیچ طراحی و ارائه کرده است . سوئیچ های سیسکو به دو دسته ی اصلی Catalyst و Nexus تقسیم می شود : سوئیچ های سری کاتالیست برای شبکه های بزرگ و حرفه ای و سوئیچ های Nexus به منظور برطرف سازی نیاز دیتاسنترهای بزرگ طراحی و تولید شده است . توجه اصلی این مقاله سوییچ های سری کاتالیست سیسکو است اما به سوئیچ های نکسوس هم به طور خلاصه اشاره ای می شود .

سوئیچ های ماژولار و غیرماژولار سیسکو

دو نوع اصلی از سوئیچ های سیسکو وجود دارد :

1- سوئیچ هایی با تنظیمات ثابت : در این نوع از سوئیچ های سیسکو شما نمی توانید هیچ ماژولی را به دستگاه اضافه و یا از آن کم کنید .

2- سوئیچ های ماژولار : سوئیچ های ماژولار این امکان را فراهم می کنند که با توجه به نیاز های شبکه ی خود ، ماژول هایی را به سوئیچ اضافه کنید . به عنوان مثال می توانید یک ماژول فیبر نوری و یا یک ماژول منبع تغذیه به سوئیچ اترنت خود اضافه کنید .

سوئیچ های مدیریتی

سوئیچ های مدیریتی به کاربر اجازه می دهند تا یک IP روی دستگاه تنظیم کنند . سوئیچ های رده 2960-X , 3850-X , 4500-X و 6800-X همگی جزو سوئیچ های مدیریتی سیسکو به شمار می روند . مزیت این سوئیچ ها این است که می توان توسط IP و از طریق Secure Shell و یا Telnet به دستگاه متصل شد و آنرا مدیریت کرد .

سوئیچ های قابل برنامه ریزی

یکی از جدیدترین نوع از سوئیچ های شرکت سیسکو ، سوئیچ های قابل برنامه ریزی این شرکت است که در سری Catalyst 9000 دیده می شود . این نوع سوئیچ ها به منظور استفاده در شبکه های هدفمند طراحی و تولید شده است . در قلب این سوئیچ ها یک ASIC سفارشی قرار داده شده است تا با فناوری های آینده به خوبی سازگار شوند . برنامه ریزی با استفاده از زیرساخت های شبکه به مدیران شبکه اجازه می دهد تا زیرساخت های خود را با توجه به خدماتی که قصد دارند ارائه دهند ، طراحی کنند . به عنوان مثال اگر یک تیم نیاز به میزبانی یک تماس ویدیوئی با یک مشتری را داشته باشد ، یک برنامه ی ویدیوئی رای ارائه ی حداکثر بازدهی برای تماس ایجاد می شود .

 

سوئیچ های Catalyst

همانطور که گفته شد سری کاتالیست مخصوص شبکه های سازمانی طراحی شده است و شامل چندین سری می شود که هر کدام ویژگی های خاصی را ارائه می دهند . در پایین به طور مختصر توضیح هر سری از سوئیچ های سیسکو آورده شده است و شما با توجه به این راهنمای خرید سوئیچ شبکه سیسکو به راحتی می توانید با توجه به نیازهای سازمانی خود اقدام به خرید نمایید .

سوئیچ های سری Catalyst 9000

سری 9000 به عنوان نسل جدید سوئیچ های سیسکو شناخته می شود . این سری با استفاده از UADP ( Cisco Unified Access Data Plane ) و ASIC طراحی شده است که سبب شده تا قابلیت SD-Access ( Software-Defined Access ) توسط سوئیچ ارائه شود . این قابلیت بسیار ارزشمند است چرا که اجازه می دهد تا کاربر در سریعترین زمان ممکن خدمات خود را ایجاد و ارائه کند .

سوئیچ های سری Catalyst 9500

سوئیچ های سری 9500 به طور ویژه برای IoT ( اینترنت اشیا ) و Cloud طراحی شده است . این سوئیچ ها از قابلیت هایی نظیر MPLS ، MVPN ، NAT و Layer 2/3 VPNs پشتیبانی میکند . هم چنین ویژگی SD-Access نیز در این سری وجود دارد .

 

سوئیچ کاتالیست 9500-min

 

سوئیچ های سری Catalyst 9400

سوئیچ های ماژولار سری 9400 پاسخ سیسکو در ارتباط با نیازهای سازمان های بزرگ است . این سوئیچ ها توانایی پشتیبانی از پهنای باند تا 9 ترابایت و افزایش پورت ها به 384 پورت را دارند . از دیگر ویژگی های این سری پشتیبانی از قابلیت های SD-Access و Cisco DNA است که این سری را مناسب سازمان هایی می کند که به دنبال گسترش شبکه ی خود و افزایش مقیاس پذیری شبکه هستند .

 

سوئیچ کاتالیست 9400-min

 

سوئیچ های سری Catalyst 9300

سوئیچ های کاتالیست 9300 به عنوان یک راه حل سوییچینگ سازمانی به کار گرفته می شوند . پشتیبانی از قابلیت های نظیر 802.11ax و 802.11ac و StackWise virtual technology سبب شده است این دیوایس ها از نظر مکان نصب بتوانند انعطاف پذیر بالایی را ارائه دهند .

 

سوئیچ کاتالیست 9300-min

 

سوئیچ های سری Catalyst 6800

این سری به طور ویژه برای سرویس های 1 ، 10 و 40 گیگابیتی طراحی شده است و از قابلیت هایی نظیر SD-Access و Cisco DNA بهره می برد . طراحی ماژولار سوئیچ های سری 6800 این سری را مناسب شبکه هایی کرده است که نیاز به گسترش شبکه خود و ویژگی مقیاس پذیری دارند .

 

سوئیچ کاتالیست 6800-min

 

منبع : نت ران

  • ۹۸/۰۵/۲۷
  • علی حریرساز

سوئیچ شبکه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی