وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۱
  • ۰

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد: «آیا روترها هم ویروس می‌گیرند؟»

بعد اگر جواب آری است؛ سوال‌های بعدی هم مطرح می‌شوند: «آیا یک روتر ویروسی می‌تواند هر دستگاهی را آلوده کند؟» یا «یک روتر ویروسی چه خطراتی برای دستگاه‌های متصل به وای‌فای دارد؟».

اصلا سوال مهم‌تری به ذهن متبادر می‌شود: «آیا وای‌فای ویروسی داریم؟»

جواب همه سوال‌های فوق مثبت است. بله، روترها هم قابلیت ویروسی شدن دارند و می‌توانند هر دستگاهی اعم از کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی موبایل، تبلت و غیره که به آن‌ها متصل شود را آلوده کرده، کدهای مخرب روی آن اجرا کنند؛ اطلاعات حساس ذخیره شده روی دستگاه را سرقت کنند و حتی کنترل دستگاه را به دست بگیرند.

شاید کمتر این عبارت را شنیده باشیم ولی «وای‌فای ویروسی» هم داریم. وای‌فای که به محض اتصال به آن، دستگاه شما در معرض خطر ویروس‌ها، بدافزارها، باج‌افزارها و کدهای مخرب قرار گیرد؛ یک وای‌فای آلوده و ویروسی است.

دو ویروس معروف روترهای بی‌سیم به نام‌های  Switcher Trojan و  VPNFilter تا کنون موفق شدند صدها هزار روتر در سراسر دنیا را آلوده کنند.

 

چرا روترها ویروس می‌گیرند؟

روترهای بی‌سیم هم مانند کامپیوترها دارای نقاط ضعف امنیتی و آسیب‌پذیری‌هایی هستند. مثلا، وقتی رمزعبور ورود به پنل یک روتر تغییر پیدا نمی‌کند و همان رمز پیش‌فرض عمومی باقی می‌ماند یا فریم‌ویر روتر به‌روزرسانی نمی‌شود؛ بهترین فرصت و جولانگاه برای هکرها و بدکاران اینترنتی است. 

 

دلایل زیادی برای ویروسی کردن یک روتر وجود دارد. اهداف شخصی مانند سرقت اطلاعات، سرقت اکانت‌ها، شنود اطلاعات، دستکاری سیستم و غیره می‌تواند ساده‌ترین دلیل برای هک یک روتر یا ویروسی کردن آن باشد.

ولی عموما روترهای بی‌سیم به طور دسته‌جمعی و توسط گروهی از هکرهای معروف و جهانی آلوده می‌شوند تا برای اهداف با گسترده بزرگ‌تر مورد استفاده قرار گیرند. مثلا، روترهای بی‌سیم یک شهر و کشور هک شده تا به زامبی‌هایی برای حمله به یک سازمان، سرور، سایت و کشور دیگر استفاده شوند.

 

چگونه روترها ویروسی می‌شوند؟

باز کردن یک ایمیل فیشینگ، بازدید از یک سایت مخرب و دارای کدهای آلوده، نصب یک نرم‌افزار رایگان آلوده، وصل شدن به یک DNS یا سرور آلوده و هک شدن کامپیوتر و دستگاه‌های متصل به وای‌فای، برخی از روشن‌های ویروسی شدن روترهای بی‌سیم هستند.

در عموم اوقات، هکرها سعی می‌کنند یک سری کدها را روی فریم‌ویر روتر بی‌سیم اجرا کنند تا کنترل کامل روتر و اینترنت روی آن به دست‌شان بیفتد. بعد، اهداف و برنامه‌های دیگر خود را پیش برده و کم‌کم نرم‌افزارهایی روی دستگاه‌های متصل به وای‌فای روتر نصب می‌کنند.

سعی می‌کنیم در روزهای آینده، روش‌های تشخیص یک روتر ویروسی شده را آموزش و مراحل پاک‌سازی آن‌ها را مرور کنیم!

 

منبع : شبکه چی

  • ۹۸/۰۶/۳۱
  • علی حریرساز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی