وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم تفاوت های دو دوربین مدار بسته دام و بولت را مورد بررسی قرار دهیم. مقایسه بین دوربین مدار بسته دام و بولت به انتخاب بهتر آن ها برای یک کاربرد خاص، کمک شایانی می‌کند. بنابراین برای انتخاب یک دوربین مداربسته مناسب خواندن این مقاله کمک بسیاری می‌کند.

کلمه دوربین مداربسته از واژه انگلیسی Closed Circuit Television به‌اختصار CCTV گرفته شده است. امروزه کاربرد این دوربین‌ها به دلیل پوشش امنیتی مناسبی به وجود می‌آورند، بسیار فراگیر شده است.

از جمله این اماکن می‌توان به بانک‌ها، فروشگاه‌ها و … اشاره کرد. دو دوربین دام (Dome) و بولت (Bullet) نیز از اعضای خانواده دوربین‌های مداربسته محسوب می‌شوند. این دو دوربین جزء پرکاربردترین دوربین‌های مداربسته‌ای محسوب می‌شوند که به ویژه در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت را از نظر

  • شکل ظاهری
  • کاربرد
  • مقاومت در برابر آسیب
  • برد دید در شب

و… می‌توان مورد بررسی قرار داد.

 

ویژگی های دام و بولت

مقایسه دوربین مداربسته دام و بولت از نظر شکل ظاهری

 

شکل ظاهری دوربین مداربسته بولت

بولت (Bullet) به معنی گلوله و یا لوله است. دوربین مدار بسته بولت از لحاظ ظاهری به صورت استوانه‌ای و به شکل لوله است. بدنه این دوربین‌های استوانه‌ای شکل، اغلب از جنس فلز است. دوربین‌های مداربسته بولت طراحی زمخت‌تری نسبت به دوربین‌های دام (Dome) دارند. به همین دلیل سازگاری چندانی با دکوراسیون داخلی ندارند. در اکثر موارد، اندکی از سیم‌کشی این وسیله از پشت دوربین بیرون می‌ماند که جلوه بصری خوشایندی ندارد.

 شکل ظاهری دوربین مداربسته دام

دام به معنی گنبد است. دوربین‌ مدار بسته دام (Dome) از لحاظ ظاهری به شکل گنبد هستند. بدنه این دوربین‌های گنبدی شکل غالباً پلاستیک و در بعضی موارد از جنس فلز است. دوربین‌های مداربسته دام با طراحی زیبا و ظریف، سازگاری بیشتری را با دکوراسیون داخلی نسبت به دوربین‌های بولت دارند. سیم‌کشی دوربین مداربسته دام به راحتی قابل پنهان کردن است.

موارد فوق تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت را از نظری ظاهری بیان می‌کند که فاحش‌ترین نوع تفاوت، در آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها است.

 

مقایسه دوربین های دام و بولت

تفاوت دوربین دام و بولت از نظر کاربرد

 

کاربرد دوربین مداربسته بولت

این دوربین به دلیل ضد آب بودن بدنه (IP66) بیشتر در محیط‌های بیرونی نصب می‌شود.

این دوربین‌ها با محیط‌های غیرمسقف و شرایط سخت آب‌ و هوایی سازگار هستند.

دوربین‌های بولت (Bullet) قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند و اغلب در اماکن صنعتی، مجتمع‌های مسکونی، پارکینگ‌ها و… نصب می‌شوند.

زاویه دید دوربین بولت به راحتی توسط افراد، قابل‌تشخیص است. به همین دلیل این دوربین‌ها برای نصب در فضاهای داخلی مانند فروشگاه‌ها مناسب نیستند.

دوربین‌ مدار بسته بولت با اندازه بزرگ‌تر و مجهز به لنز بزرگ، برای پوشش فواصل دورتر مناسب هستند.

 

کاربرد دوربین مدار بسته دام

 

این دوربین‌ها برای نصب در فضاهای بیرونی مناسب نیستند و اغلب در فضاهای داخلی نصب می‌شوند.

بدنه این دوربین‌ها اغلب مقاومت مناسبی در مقابل شرایط بد آب ‌و هوایی ندارد.

دوربین‌های دام (Dome) قابلیت نصب بر روی سقف را دارند. اغلب در فضاهای مسقف به منظور کنترل کارمندان یک اداره، فضاهای عبور و مرور مانند راهروها، فروشگاه‌ها و… نصب می‌شوند.

لنز دوربین دام در درون محفظه شیشه‌ای دام (گنبد) شکل قرار دارد و افراد قادر به تشخیص جهت دید دوربین نیستند. به همین علت این دوربین‌ها برای نصب در فضاهای داخلی مناسب‌ترند.

دوربین‌های معمولی دام با اندازه لنز کوچک برای مشاهده فواصل نزدیک‌تر مناسب هستند.

 تفاوت دوربین مدار بسته دام و بولت از نظر کاربرد می‌تواند به عنوان مهم‌ترین وجه تمایز آنان مطرح شود.

 

تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت از نظر مقاومت در برابر آسیب

 

نمی‌توان گفت که تفاوت دوربین مدار بسته دام و بولت از نظر آسیب‌پذیری بسیار زیاد است؛ اما این دو دوربین از این نظر نیز دارای تفاوت‌هایی هستند.

دوربین‌های بولت (Bullet) به دلیل شکل ظاهری آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تشخیص ساده زاویه دید ممکن است راحت‌تر در معرض اقدامات خرابکارانه قرار بگیرند. به‌طورکلی این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های دام آسیب پذیرترند. دوربین‌های بولت برای نصب در ارتفاعات کم مناسب نیستند. دوربین‌های دام به دلیل شکل گنبدی و پوشش پلاستیکی آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها، کمتر در برابر ضربه آسیب‌پذیر هستند و برای نصب در ارتفاعات کم مناسب‌اند.

 

فرق دوربین دام و بولت

 

مقایسه دوربین دام و بولت از نظر دید در شب

 

 تفاوت دوربین مدار بسته دام و بولت از نظر دید در شب به قدری نیست که بتوان به عنوان یک تفاوت مهم، بر روی آن مانور داد. هردوی این دوربین‌های دارای دید در شب IR هستند. دوربین‌های بولت (Bullet) معمولاً برد دید در شب نسبتاً بالاتری نسبت به دوربین‌های دام (Dome) دارند. دوربین‌های دام دارای برد دید در شب متوسط هستند. اگر پروژکتور مادون‌قرمز در کنار این دوربین‌ها نصب شود می‌توان برد دید در شب آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها را افزایش داد.

 

هر کدام از دوربین‌های دام و بولت با توجه به نوع نیاز مصرف‌کننده دارای مزایایی هستند. ویژگی هر یک از این دوربین‌ها در کاربرد مخصوص به خود می‌تواند منحصربه‌فرد باشد. با توجه به تفاوت های دوربین مدار بسته دام و بولت، قیمت دوربین های مدار بسته دام نسبت به بولت ارزان‌تر هستند.

منبع : نت ران

  • ۹۸/۰۷/۰۶
  • علی حریرساز

دوربین مدار بسته

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی