وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

دستگاه تلفن سانترال که بخش مهمی از سیستم ارتباطی در ادارات و شرکت‌ها است دارای قابلیت ارتقا به وسیله کارت های سانترال می‌باشد. دستگاه‌های سانترال به طور کلی امکانات اولیه‌ای دارند که با استفاده از کارت سانترال می‌توان آن‌ها را بالاتر برد یا دستگاه سانترال خریداری شده یک کابینت خالی است و باید طبق نیاز مشتری با استفاده از کارت سانترال، به قابلیت‌های مختلف مجهز شود. این دستگاه‌ها فقط دارای منبع تغذیه و برد اصلی هستند و هر کدام دارای کارت‌های مخصوص به خود می‌باشند. کارت های سانترال برد‌های الکترونیکی هستند که قابلیت نصب در برد اصلی دستگاه مرکزی سانترال را دارند و باعث اضافه شدن قابلیت‌های خاص به آن می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع کارت سانترال می‌پردازیم.

انواع کارت سانترال

کارت خطوط شهری

انواع کارت سانترال

سیستم تلفن سانترال برای برقراری ارتباط خارج از محل شرکت و یا سازمان مورد نظر باید به سیستم تلفن شهری متصل شود. برای این کار باید وروذی تلفن شهری روی دستگاه سانترال وجود داشته باشد. در مدل‌های پایه چند ورودی محدود تلفن شهری وجود دارد اما در مدل‌های سانترال پیشرفته‌تر باید برای اتصال به خطوط شهری کارت سانترال خطوط شهری روی دستگاه مرکزی نصب شود. کارت سانترال خطوط شهری بر اساس تعداد ورودی مورد نیاز باید انتخاب و خریداری شود. هر کارت سانترال خطوط شهری متناسب با یکی از دستگاه‌ها تولید شده و فقط در همان دستگاه قابل استفاده است. می‌توان بر اساس ظرفیت دستگاه و نیاز سازمان کارت خطوط شهری مناسب را خریداری کرد.

کارت خطوط داخلی

انواع کارت سانترال

مهم‌ترین دلیل اجرای سیستم تلفن سانترال در شرکت‌ها و مؤسسات ارتباط داخلی افراد و کارمندان با یکدیگر و اتصال تماس‌های ورودی مجموعه به فرد مورد نظر است. در سازمان‌ها و مجموعه‌های کاری باید هر کارمند مجهز به یک دستگاه تلفن باشد. ارتباط این دستگاه تلفن با سیستم سانترال به وسیله خط داخلی سانترال برقرار می‌شود. برای استفاده از خطوط داخلی در سیستم تلفن سانترال باید از کارت سانترال خطوط داخلی استفاده کرد. هر دستگاه مرکزی سانترال دارای کارت های سانترال خطوط داخلی مخصوص به خود است و باید در هنگام خرید به سازگاری کارت خطوط داخلی و دستگاه سانترال مورد نظر توجه کنیم. کارت خطوط داخلی بر اساس تعداد کارمندان و خطوطی که قرار است به آن‌ها اختصاص داده شود انتخاب می‌شود. در حال حاضر کارت‌های خطوط داخلی در انواع مختلف خطوط آنالوگ و VoIP یا تحت شبکه، برای خرید موجود هستند. در شرکت‌هایی که برای ارتباط بین کارمندان از سیستم شبکه و تلفن VoIP استفاده می‌شود، باید کارت سانترال خطوط داخلی با پشتیبانی از خطوط تحت شبکه استفاده بکنیم. استفاده از سیستم تلفن سانترال تحت شبکه نیازمند استفاده از تلفن‌های تحت شبکه یا VoIP نیز می‌باشد. 

کارت کالر آیدی

معرفی کارت های سانترال

برای اطلاع از شماره تلفن شخص تماس گیرنده سرویسی به نام کالر آیدی وجود دارد. این روزها در تلفن‌های خانگی مجهز به صفحه نمایش عموماً این قابلیت موجود است. برای اضافه کردن این سرویس به سیستم تلفن سانترال باید از کارت سانترال کالر آیدی استفاده شود. این کارت نیز باید با توجه به نوع و مدل دستگاه مرکزی سانترال انتخاب و خریداری شود. برای هر دستگاه سانترال مدل مشخصی از کارت سانترال کالر آیدی تولید می‌شود. طبیعتاً باید کارت سانترالی انتخاب شود که با دستگاه سانترال سازگاری داشته باشد.

کارت سانترال PRI 

کارت سانترال

برخی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ با سطح تجارت و فعالیت بالا از شماره تلفن‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند. این شماره تلفن‌های ویژه توسط شرکت مخابرات و طی قراردادی به این سازمان‌ها واگذار می‌شود. این شماره‌های ویژه عموماً پنج رقمی هستند. برای اتصال این خط‌های تلفن پنج رقمی به سیستم تلفن سانترال باید از کارت سانترالی موسوم به کارت سانترال PRI استفاده کنیم. وظیفه این کارت سازگاری دستگاه سانترال با شماره پنج رقمی است. برای هر دستگاه سانترال کارت PRI تولید می‌شود و در هنگام خرید کارت سانترال PRI باید به پشتیبانی دستگاه مرکزی سانترال از آن دقت کنیم.

کارت سانترال DISA

کارت سانترال DISA

کارت سانترال DISA در واقع یک منشی تلفنی گویا است که می‌تواند با استفاده از منوی صوتی از پیش تعریف شده، مشتریان را به کارمند مورد نظر متصل کند. این کارت سانترال کمک بسیار زیادی به مجموعه‌های شلوغ و با تماس‌های تلفنی زیاد کرده است. با استفاده از این کارت می‌توان صدای ضبط شده مورد نظر را روی آن ذخیره کرد و در صورت برقراری تماس ابتدا منشی تلفنی که با نصب کارت سانترال DISA به مجموعه سیستم تلفن سانترال اضافه شده، پاسخگویی را به عهده می‌گیرد و مشتری را راهنمایی می‌کند. استفاده از این کارت سانترال برای سازمان‌هایی با تعداد تماس تلفنی بسیار بالا توصیه می‌شود. کارت سانترال DISA متناسب با هر دستگاه سانترالی با فرم و شکل‌های گوناگون تولید می‌شود. در هنگام خرید باید به سازگاری آن با دستگاه مرکزی سانترال توجه کنیم.

کارت ضبط مکالمات

کارت ضبط مکالمات

در بعضی شرکت‌ها برای سنجش کیفیت پاسخگویی مشتری توسط کارمندان، مکالمات تلفنی ضبط می‌شوند. برای اضافه کردن قابلیت ضبط مکالمات به سیستم تلفن سانترال، باید از کارت سانترال ضبط مکالمات استفاده شود. این کارت‌ها بر اساس پشتیبانی نصب در دستگاه‌های سانترال مختلف و هم‌چنین تعداد خطوط قابل دریافت جهت ضبط مکالمات دسته‌بندی می‌شوند. 

کارت درب باز کن

یکی از قابلیت‌هایی که با استفاده از سیستم سانترال در محل کسب و کار می‌توان از آن استفاده کرد امکان اتصال درب باز کن به دستگاه مرکزی سانترال است. برای بهره بردن از این قابلیت و اتصال درب باز کن به سیستم تلفن سانترال باید از کارت درب باز کن استفاده کرد. با نصب کارت درب باز کن به دستگاه مرکزی سانترال قابلیت باز کردن درب از روی سیستم سانترال به مجموعه اضافه می‌شود. در کنار آن می‌توان آیفون درب را نیز به دستگاه سانترال متصل کرد و صدای مکالمه آیفون روی بستر سیستم سانترال انتقال پیدا می‌کند.

کارت هایبرید

کارت هایبرید سانترال

برخی کارت های سانترال قابلیت افزودن خط داخلی و خط شهری را در کنار هم تأمین می‌کنند. این نوع کارت های سانترال بنا به قابلیت ترکیبی که دارند، کارت های هایبرید نامیده می‌شوند. این کارت‌ها در مدل‌های مختلف در سازگاری با دستگاه‌های سانترال متفاوت تولید شده و قابل خریداری هستند.

کارت آپشن

کارت آپشن

کارت آپشن زمانی کاربرد دارد که تعداد اسلات‌های کارت دستگاه سانترال موجود برای سرویس مورد نظر کافی نیستند. در آن زمان از کارت آپشن استفاده می‌شود که ظرفیت قبول کارت دستگاه سانترال را افزایش می‌دهد. کارت‌هایی که روی کارت آپشن نصب می‌شوند کارکردی مشابه کارت‌هایی دارند که در بالا توضیح داده شدند، با این تفاوت که از مدل و فرم خاصی برخوردار هستند. 

منبع : نت ران

  • ۹۸/۰۷/۱۵
  • علی حریرساز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی