وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

مهم ترین کاری که قبل از خرید سیستم سانترال باید انجام دهیم دانستن انواع و تفاوت‌های آن است. سیستم تلفن سانترال از ملزومات شرکت‌ها و سازمان‎ها است. سیستم تلفنی سانترال انواع مختلفی دارد. سیستم‌های تلفن سانترال عادی روش کاری همانند تلفن دارند و کاملا شبیه به تلفن عادی ارتباط را برقرار می‌کنند، اما روش تبادل اطلاعات در سانترال VoIP متفاوت است. در ادامه به بررسی کامل تفاوت سیستم سانترال عادی و VoIP را می پردازیم.

سیستم سانترال عادی

انواع سانترال

سیستم تلفن سانترال عادی مانند تلفن شهری از زوج سیم برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. تمامی تلفن‌ها در سیستم سانترال عادی به وسیله زوج سیم تلفن به دستگاه سانترال متصل شده و ارتباطشان با دستگاه سانترال برقرار می‌شود.

یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های سیستم سانترال عادی این است که فقط به تعداد پورت‌های موجود روی دستگاه سانترال می‌توان ارتباط داخلی برقرار کرد. در سیستم سانترال عادی امکان اضافه کردن تعداد پورت برای خط داخلی به وسیله استفاده از کارت‌های سانترال وجود دارد. اما با توجه به محدودیت تعداد اتصال کارت سانترال، تعداد خط داخلی تا میزان محدودی قابل افزایش است که حدوداً تا 256 خط داخلی در سیستم سانترال عادی قابل اتصال و بهره برداری می‌باشد.

سیستم تلفن سانترال عادی از سیستم ارتباطی آنالوگ استفاده می‌کند. البته در مدل‌های جدیدتر آن، ارتباط داخلی به طور دیجیتالی برقرار می‌شود اما هم‌چنان از زوج‌سیم برای اتصال تلفن‌ها به دستگاه سانترال استفاده می‌شود. سیستم سانترال عادی فقط قابلیت برقراری تماس تلفنی و نهایتاً کنفرانس تلفنی را دارد.

قابلیت‌های سانترال عادی در زمان معرفی این سیستم تلفن، بسیار خارق‌العاده و پیشرفته بود. در آن زمان امکان برقراری تماس تلفنی بین کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها بدون اینکه خط تلفن شهری به آن‌ها اختصاص یافته باشد امری غیر قابل باور بود. پس از مدتی با پیشرفت سیستم سانترال، برقراری کنفرانس تلفنی بین چند کارمند نیز امکان پذیر شد.

این سیستم با تغییراتی که در روش‌های ارتباطی درون شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات پرجمعیت ایجاد کرد باعث کاهش هزینه‌ها و بالا بردن راندمان کاری در زمان مشابه شد. زمانی‌ که سیستم سانترال عادی توانست از ارتباط دیجیتال بهره گیرد این امکان پدید آمد که چند خط تلفن روی یک زوج سیم منتقل شود. همین مسأله باعث کاهش چشم‌گیر نیاز به سیم کشی اضافه و هزینه ناشی از آن شد.

سیستم سانترال VoIP

تفاوت سیستم سانترال عادی و VoIP

سیستم سانترال VoIP به روز ترین سیستم تلفنی سانترال می‌باشد. واژه VoIP به معنی Voice Over IP است؛ معنی این عبارت انتقال صدا روی بستر شبکه می‌باشد.

در سیستم سانترال تحت شبکه ارتباط بین اجزای سیستم سانترال روی بستر شبکه کامپیوتری برقرار می‌شود. تجهیزات و ادوات سیستم سانترال VoIP با تجهیزات و لوازم جانبی سانترال عادی متفاوت است. دستگاه سانترال تحت شبکه مجهز به پورت شبکه با سوکت RJ-45 است و می‌تواند به راحتی به شبکه متصل شود.

برای سیستم سانترال تحت شبکه می‌توان تلفن‌های سانترال را فقط به شبکه کامپیوتری متصل کرد و همین‌طور دستگاه سانترال تحت شبکه نیز به شبکه متصل می‌شود. روی بستر شبکه ارتباط دیجیتال بین تلفن و مرکز سانترال VoIP برقرار شده و می‌توانند به تبادل اطلاعات بپردازند. سیستم سانترال VoIP از کابل شبکه Twisted Pair استفاده می‌کند.

تمامی تلفن‌های سانترال VoIP و حتی دستگاه سانترال VOIP قابلیت اتصال کابل شبکه را دارند. تلفن‌های سانترال تحت شبکه می‌توانند از سیستم PoE برق مورد نیازشان را تأمین کنند.

 

  PoE به معنی Power Over Ethernet یا برق روی اترنت است.

 

استفاده از این قابلیت برای تأمین برق مورد نیاز تلفن سانترال VoIP باعث می‌شود لزوم اتصال کابل جداگانه برق شهری به تلفن از بین رفته و با حذف منبع تغذیه به ازای هر تلفن سانترال و همینطور کاهش شدید میزان سیم کشی برای اتصال تلفن سانترال VoIP، هزینه‌های اجرای سیستم تلفن سانترال تحت شبکه را بسیار کاهش داده‌است.

قابلیت POE و استفاده از کابل شبکه در سیستم سانترال

استفاده از کابل شبکه و قابلیت PoE برای تأمین انرژی مورد نیاز تلفن سانترال تحت شبکه اولین تفاوت سیستم سانترال عادی و VoIP است. در سیستم سانترال تحت شبکه قابلیت‌های مکالمه بین کارمندان، انتقال تماس و کنفرانس تلفنی همانند سیستم سانترال عادی، وجود دارد. در سانترال تحت شبکه به دلیل استفاده از کابل Twisted pair و دستگاه سانترال با تکنولوژی بالاتر و تلفن‌های سانترال پیشرفته، امکان مکالمه تصویری کارمندان و همین‌طور امکان کنفرانس تصویری بین آن‌ها وجود دارد.

این قابلیت دومین تفاوت سیستم سانترال عادی و VoIP است. در سیستم سانترال تحت شبکه دستگاه سانترال خروجی‌های زیادی ندارد. امکان نصب کارت سانترال در سانترال VoIP همانند سیستم سانترال عادی وجود دارد. اما به این دلیل که برای اتصال تلفن سانترال تحت شبکه به دستگاه سانترال VoIP، نیازی به اتصال مستقیم تلفن و دستگاه سانترال وجود ندارد و این ارتباط از طریق شبکه کامپیوتری تأمین می‌شود، دستگاه سانترال نیازی به تعداد زیاد پورت خط داخلی ندارد و دستگاه سانترال VoIP می‌تواند سیستم تلفنی سازمانی با تعداد بسیار زیادی خط داخلی ایجاد کند. میتوان گفت سومین تفاوت سیستم سانترال عادی با VOIP همین است!

پاناسونیک معروف‌ترین برند تولید کننده تلفن و سیستم سانترال

شرکت پاناسونیک بزرگترین تولید کننده سیستم تلفنی سانترال در دنیا و پیشرو در توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با سیستم سانترال  است و دستگاه‌های سانترال تحت شبکه VoIP نیز تولید می‌کند. این محصولات در سطح بالایی از کیفیت قرار دارند و می‌توان از آن‌ها برای طراحی و اجرای سیستم سانترال VoIP در سازمان‌ها و ادارات بزرگ و پر جمعیت استفاده کرد.

دستگاه‌های سانترال تحت شبکه پاناسونیک امکان اجرای سیستم سانترال با حدود 8000 خط داخلی را ایجاد می‌کنند. این تعداد فوق‌العاده می‌تواند یک سازمان بسیار بزرگ را تحت پوشش ارتباطی سیستم تلفن سانترال در بیاورد. شرکت پاناسونیک برای این دستگاه‌های سانترال، تجهیزات جانبی کارآمدی نیز طراحی و تولید نموده است.

تلفن‌های سانترال تحت شبکه پاناسونیک با کیفیت تولید بسیار بالا و امکاناتی هم چون انتقال تماس، مدیریت دستگاه سانترال، برقراری تماس داخلی، برقراری کنفرانس داخلی، امکان ارتباط تصویری و کنفرانس تصویری در کنار قابلیت‌های برنامه ریزی شونده جزء بهترین دستگاه‌های تلفن سانترال تحت شبکه در دنیا هستند. 

سیستم سانترال تحت شبکه VoIP برای شرکت‌های کوچک و کم جمعیت توصیه نمی‌شود. به این علت که هزینه اولیه سیستم سانترال VoIP برای کسب و کارهای کوچک قابل توجیه نیست و بهتر است شرکت‌های کم جمعیت از سیستم سانترال عادی برای ارتباط بین کارمندانشان استفاده کنند. 

  • ۹۸/۰۷/۲۰
  • علی حریرساز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی