وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

وبلاگ آموزشی شبکه

مرجعی کامل از آموزش های شبکه و کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

اگر زمینه فعالیت شما در حیطه شبکه باشد یا علاقه مند به ورود در این زمینه باشید، احتمالا با کلماتی چون هاب، سوئیچ شبکه و روتر به دفعات برخورد کرده اید. شاید هم شکل ظاهری آن ها را مشاهده کرده باشید و این سؤال برای شما پیش آمده باشد که تفاوت روتر، سوییچ و هاب در چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا مثل همیشه به زبان ساده، مفاهیم دنیای شبکه را برای شما توضیح دهیم. موضوع این مقاله تفاوت روتر ، سوییچ و هاب است و سعی می‌شود تا به بهترین و ساده ترین شکل ممکن تفاوت این 3 دستگاه را برای شما مخاطبان عزیز بیان کنیم. برای بیان بهتر و فهم ساده تر این موضوع، بهتر است تا به معرفی هرکدام به صورت جداگانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

هاب چیست؟

 

هاب چیست

 

هاب متصل کننده چند رایانه در شبکه محلی است. منظور از شبکه محلی همان LAN است. در هاب، اطلاعات از یک پورت دریافت شده و بین تمامی پورت های دیگر تقسیم می‌شوند. هاب ها توانایی این را ندارند که بین رایانه های مختلف تفاوتی قائل شوند و همین موضوع به آنها اجازه خصوصی سازی ارسال اطلاعات را نمی‌دهد. یعنی یک هاب نمیتواند یک سری از اطلاعات را به یک رایانه ارسال کند و مسیر همین اطلاعات بر روی رایانه دیگر ببندد.

این را می‌توان یکی از مشکلات هاب دانست، زیرا در بسیاری از مواقع در شبکه ایجاد شده، نیاز به ارسال اطلاعات به یک یا چند رایانه خاص داریم اما در زمان ارسال متوجه می‌شویم که اطلاعات به تمامی رایانه های دیگر متصل به هاب هم ارسال شده است.

موارد استفاده و کاربرد هاب چیست؟

هاب ها در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما پس از ورود سوییچ ها با امکانات بیشتر، هاب ها به‌مرور و به‌دلیل ایرادات امنیتی کنار گذاشته شدند. البته امروزه نیز در صورتی که مدیری بخواهد بر روی تمامی رایانه های زیر دستان خود مدیریت داشته باشد می‌تواند از هاب استفاده کند. علاوه بر این، گاها هاب با دستگاه های دیگر ترکیب شده و در مسائل مربوط به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوییچ چیست؟

سوییچ چیست

کاربرد اصلی سوییچ نیز مانند هاب، اتصال رایانه ها به یکدیگر در شبکه محلی یا LAN از طریق کابل شبکه یا پچ کورد است. اما تفاوت سوییچ با هاب در‌این است که سوییچ ها بر خلاف هاب، توانایی شناسایی هر رایانه به صورت جداگانه را دارند. این شناسایی و دسته بندی رایانه ها در سوییچ به وسیله جدول سوییچ یا Switch table انجام می‌شود. با استفاده از این جدول، و به وسیله مک آدرس هر رایانه، سوییچ ها قادر به شناسایی رایانه ها و تفکیک آن‌ها از یکدیگر می‌شوند.

موارد استفاده و کاربرد سوییچ چیست؟

همانطور که گفتیم از سوییچ ها در ایجاد یک ارتباط و شبکه بین رایانه ها به صورت محلی استفاده می‌شوند. در ابتدا افرادی که نیاز به استفاده و اتصال شبکه ای را داشتند، به دلیل قیمت بالای سوییچ نسبت به هاب، از استفاده از آنها خود داری می‌کردند اما پس از گذشت مدت زمانی و نمایان شدن مزایای سوییچ ها، استفاده از هاب به مرور از بین رفت.

یکی از مزایای سوییچ نسبت به هاب کاهش ترافیک در شبکه است. مطمئنا زمانی که بتوان اطلاعات را به جای ارسال برای تمامی رایانه ها صرفاً برای رایانه مورد نظر ارسال کرد، ترافیک شبکه به شدت کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن، این موضوع می‌تواند به کاهش مصرف حجم پهنای باند کمک شایانی کند.
از دیگر مزایای سوییچ می‌توان به قابلیت افزایش تعداد پورت ها برای اتصال رایانه ها در شبکه محلی اشاره کرد.

سوییچ ها دارای دو نوع هستند. سوییچ های مدیریت شده و سوییچ های مدیریت نشده. تفاوت این دو در این است که در مدل مدیریت شده شما می توانید مصرف ترافیک را اولیت بندی و مدیریت کنید. به طور مثال می‌توانید به برنامه sky room (برگزاری وبینار) اولویت بیشتری نسبت به دیگر برنامه ها دهید تا وبینار های شما با کیفیت بهتری برگذار شود.

تفاوت دیگر این دو مدل سوییچ در این است که استفاده از سوییچ های مدیریت نشده نیاز به تنظیمات خاصی ندارد و شاید همین موضوع دلیل موجهی برای استفاده بیشتر از سوییچ های مدیریت نشده باشد.

روتر چیست؟

روتر چیست

روتر دستگاهی برای انتقال داده و بسته ها، بین شبکه های مختلف است. هر بسته ارسالی حاوی یک آدرس است و این آدرس نشان دهنده مقصد ارسال بسته است. روتر ها از همین آدرس ها برای رساندن بسته مورد نظر به مقصد تعریف شده استفاده می‌کنند.
زمانی به اتصال با روتر نیاز است که هدف، اتصالِ شبکه محلی به شبکه بزرگ تر و گسترده تری چون دنیای وب باشد.

موارد استفاده و کاربرد روتر چیست؟

تا اینجا به خوبی متوجه شدیم که کاربرد اصلی یک روتر، ارسال بسته بین شبکه های مختلف است اما از روتر استفاده های دیگری نیز می‌شود به طور مثال ایجاد شبکه محلی یا LAN، ایجاد فایروال برای تحت محافظت قرار دادن شبکه داخلی و ایجاد اتصال بی سیم.

کلام آخر:

در این مقاله سعی شد تا به توضیح تفاوت روتر، سوییچ و هاب پرداخته شود برای تفهیم بهتر این موضوع، هر کدام از این دستگاه ها را برای شما توصیح دادیم. سعی شد تا تمامی تعاریف در این مقاله به زبان ساده و قابل فهم حتی برای تازه کاران باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

  • ۹۸/۰۸/۱۱
  • علی حریرساز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی